Uitleg: Start de les met een reflectie op eerdere lessen of kennis. Dit kan met een quiz, een rondje langs gemaakt huiswerk of door een stand-up te organiseren. Belangrijk is dat studenten vooraf weten dat de les begint met reflectie, zodat ze dit kunnen voorbereiden.
Vervolgens vervolg je de les met uitleg, instructie of kennisdeling op basis van specifieke opbrengsten uit de reflectie. Bijvoorbeeld door in te zoomen op specifieke onderdelen of door meer verdiepende uitleg te geven over het zojuist besproken onderdeel.
Tot slot gaat de groep aan de slag met maken / doen. Vergeet niet aan het einde van de les de les ook af te sluiten en niet te laten doorlopen in afronden van het maken. De volgende les kan weer starten met reflectie op het gemaakte werk. Deze opbouw vraagt om terugkerende (les)activiteiten.
Stappenplan:
1. Voorbereiding: bepaal goed wat je onderwerp is en meest belangrijke boodschap. Richt een platform in met antwoorden en verwijzingen naar kennis. Bekijk het ingeleverde / gemaakte werk zo mogelijk en formuleer reflectie vragen.
2. Start de les met 20% van de lestijd met reflecteren op gemaakt werk. Gebruik hiervoor een reflectiemethode en bewaak de tijd! Zorg dat iedereen aan de beurt komt en/of iets opsteekt of een (leer)doel formuleert voor de les.
3. Geef extra uitleg (20% van de lestijd) over het thema van de les. Ga extra in op zaken die tijdens de reflectie naar boven kwamen.
4. Geef de groep een opdracht om de rest van de lestijd (60%) mee aan de slag te gaan.
5. Vergeet de les niet af te sluiten met een samenvatting en opdracht om de volgende les mee te starten.