De politie in Nederland moet goed voorbereid en klaar staan voor veel verschillende situaties, waaronder extreem geweld. Team Crisisbeheersing beheert het onderwijs en de voorbereiding op situaties van extreem geweld. Zij bieden verschillende opleidingen en training aan voor politieagenten.
De politie heeft in de afgelopen jaren dit onderwijs proberen te vernieuwen en te digitaliseren. Voor de vernieuwing, specifiek voor de Training First Responder, is er hulp gevraagd aan de opleidingen CMGT en CMD van de Hogeschool Rotterdam.
Op dit moment vindt in de training alles plaats met een 2D tabletop. De deelnemers krijgen een plattegrond van de locatie. Op de kaart staan de locaties van de eenheden aangegeven met legoblokken.
Gedurende de training krijgen de agenten meerdere meldingen te horen via het smartboard. In deze meldingen wordt de situatie verder uit vertaald, naarmate deze zich ontwikkelt. Deelnemers worden vervolgens uitgedaagd na te denken over hoe de eenheden zich verplaatsen en hoe zij reageren op de situatie.
De wens van de politie is om dit te digitaliseren en moderniseren, en vervolgens te kijken welke technische mogelijkheden er dan zijn om het huidige systeem te verbeteren. De oplossing dient realistischer aan doet voelen, om de serieusheid van de situatie over te brengen en het inlevingsvermogen te verhogen.
De volledige opdracht vanuit de politie luidt als volgt:
"Hoe kunnen we de beeld- en oordeelsvorming van actieve agenten in regio Rotterdam verbeteren
bij de TRF-training met het behulp van smartboards?"
Om zo veel mogelijk informatie over de doelgroep, thematiek en het probleem te krijgen is er onderzoek uitgevoerd op diverse manieren; deskresearch, interviews en observaties.
Op basis van ons onderzoek heeft het designteam een persona gemaakt. In de persona staan de frustaties, behoeftes en uitdagingen van de doelgroep kort benoemd.
Nadat we de tabletop zelf hebben mogen ervaren hebben we onze observaties opgeschreven en besproken. Zowel daaruit als uit diverse andere onderzoekstechnieken zijn we insights op gaan stellen.
Wij willen ons met name focussen op het verbeteren van de beeld- en oordeelsvorming bij de oefeningen.
Om tot een compleet passend concept te kunnen komen zijn ontwerprichtlijnen de key!
Rechts staan een aantal voorbeelden van ontwerprichtlijnen. Deze staan in het teken van realisme, inlevingsvermogen en actieve deelname.
Vanuit de tussenpresentatie werd duidelijk dat verschillende concepten voorkeur hadden. Vandaar dat we concept "Realisme" en "Storytelling" hebben samengevoegd, met elementen van het concept "Datavisualisatie".
Nadat we het concept duidelijk op papier hebben, zijn we aan de slag gegaan met wireframes maken binnen het team. Dit hebben we gedaan om nu een beeld te vormen bij het concept.
Vervolgens hebben we de wireframes uitgewerkt in een technisch prototype, vanuit de opleidingen CMGT en een visueel prototype, vanuit de opleiding CMD.
In een van de laatste weken is er op school een prototype party gehouden. Hier kan ik ieder team kort zijn prototype laten zien en feedback verzamelen van andere studenten.
Voor de prototype party hebben we nagedacht op welke punten we feedback willen krijgen. De inzichten die we hieruit hebben gekregen, zijn op het mirobord gedigitaliseerd.
A/B-testen is een krachtige techniek die wordt gebruikt bij datagestuurde besluitvorming. Het gaat om het vergelijken van twee variaties, A en B, om te bepalen welke betere resultaten oplevert. Door willekeurig gebruikers aan elke variant toe te wijzen, kunnen waardevolle inzichten worden verkregen om onze applicatie te optimaliseren.
Team 5 in blue is een team bestaande uit gezellige en enthousiaste studenten van de opleidingen CMGT en CMD. Wij zijn onderdeel van de Studio Politie aan de Hogeschool Rotterdam.