Om ons voor te bereiden op de conceptfase hebben wij verschillende technieken gebruikt om onze opdracht te verkennen en kennis op te doen. We zijn begonnen met deskresearch over:
We hebben een insightwall gemaakt om ons onderzoek samen te vatten, een stakeholdersmap om de belangrijke spelers duidelijk te hebben en een empathymap om onze doelgroep beter te leren kennen.
Vanuit ons onderzoek hebben we inzichten verkregen. Wij hebben ontdekt welke scholen de meeste problemen hebben maar als nog een substantiële doelgroep vormen: Oude scholen met ventilatieproblemen langs snelwegen. Binnen deze scholen richten wij ons op 8 tot 12 jarige leerlingen, omdat deze leerlingen vaak verdieping zoeken en basiskennis redelijk beheersen.
Ook hebben wij ontwerprichtlijnen opgesteld. Deze sturen ons in het verzinnen van concepten. Onze ontwerprichtlijnen staan hieronder.
Betrekking
Het product moet de klas betrekken bij het reguleren van het binnenklimaat in het lokaal.
Inspraak
Het concept moet de leerlingen een gevoel geven dat zij ook inspraak hebben over het lokaal.
Ongemak verminderen
Het product moet zorgen voor vermindering van ongemakken als gevolg van een matig binnenklimaat.
Betekenisvol
Het concept moet de binnenklimaatdata betekenisvol en inzichtelijk maken voor de leerlingen in het leslokaal.
Betaalbaar
Het concept moet een betaalbare oplossing zijn om te helpen met het verbeteren van het binnenklimaat.
In het team werk ik aan het vast leggen van het proces en het visualiseren van onze concepten. Ik ben sportief, kijk veel series en maak graag muziek.
In dit team werk ik aan de realisatie van de concepten, doe ik onderzoek en leer ik over de werkwijze van een CMD'er. Zelf houd ik van films en series kijken en afspreken met mijn vrienden.
In ons team ben ik all round werkzaam. Maar ik hou er van om te programmeren en nieuwe dingen te leren. Verder ben ik doktersassistente en werkzaam bij de huisartsenpost.
In dit team werk ik aan de technische ontwikkeling van onze concepten. Ik ben een rustig persoon die houd van films, gamen en Lord of The Rings.
In dit team doe ik onderzoek, bedenk ik concepten en werk ik aan de grafische vormgeving. In mijn vrije tijd kook ik graag en maak ik digitale kunst.
De Klimeetweek richt zich op basisschoolleerlingen van 8-12 jaar. Het concept moet de leerlingen binnen deze periode door middel van verschillende activiteiten kennis bijdragen over het binnenklimaat van de klas. Met de kennis die de leerlingen hebben opgedaan tijdens de Klimeetweek kunnen zij bijdragen aan het reguleren van het binnenklimaat van de klas.
De Klimeetweek bestaat uit verschillende activiteiten waarmee de klassen tegen elkaar kunnen spelen. Bij deze activiteiten kan gedacht worden aan het maken van quizzes of het verzorgen van planten. De activiteiten zorgen voor een speelse kennisoverdracht aan de leerlingen. Deze kennis kunnen ze meteen toepassen om in hun eigen omgeving het binnenklimaat te verbeteren.
Het Klimaatje richt zich op de leerlingen van 8-12 jaar die op basisscholen zitten. Deze leerlingen
gaan steeds rationeler denken en zoeken verdieping. De echte wereld om hun heen wordt belangrijker,
maar ze hebben nog steeds hun fantasie.
Het concept moet hen inspraak geven over en betrekken bij het binnenklimaat. De extra aandacht voor het
binnenklimaat moet de leerlingen, maar ook de secundaire stakeholders zoals leraren en ouders,
activeren om het binnenklimaat te verbeteren.
Door middel van de Leapcraft sensor kan actuele data worden opgehaald over de staat van het binnenklimaat.
Op deze data reageert het Klimaatje en maakt zo aan de leerlingen duidelijk wat er mis is met het
binnenklimaat.
De visuele weergave van het Klimaatje kan aangepast worden door de klas. Zo wordt het Klimaatje echt
van de klas en kan het de rol van mascotte vervullen.
Het Klimaatje richt zich op de leerlingen van 8-12 jaar die op basisscholen zitten. Deze leerlingen
gaan steeds rationeler denken en zoeken verdieping. De echte wereld om hun heen wordt belangrijker,
maar ze hebben nog steeds hun fantasie.
Het doel van het concept is om leerlingen te betrekken bij het verbeteren van het stoplicht.
Door het stoplicht te koppelen aan een poster, leren zij over het belang van een goed binnenklimaat
en hoe zij deze kunnen behouden of verbeteren.
Door middel van de Leapcraft sensor kan actuele data worden opgehaald over de staat van het binnenklimaat.
Op deze data reageert het stoplicht en maakt zo aan de leerlingen duidelijk wat er mis is met het
binnenklimaat.
In het stoplicht wordt er gekeken naar welke waardes het belangrijkst zijn in de klassen en welke de
grootste impact hebben. Hierna worden deze waarden gemeten en krijgen de leerlingen door middel van
gekleurde lichten te zien welke waarde het probleem is. Het stoplicht wordt gecombineerd met een poster
zodat er duidelijk te zien is wat welke waarde doet en wat er gedaan kan worden.